Stijlvol nieuw frontdesign
Een nieuwe motorkap, nieuwe koplampen en een nieuwe grille geven de Aygo X een stijlvolle nieuwe uitstraling en een stoere houding. Die worden versterkt door 17- of 18-inch lichtmetalen velgen en zwarte wielkastranden. De sluitlijn van de motorkap is verder naar voren verplaatst en geeft meer raffinement, net als de nieuwe richtingaanwijzers, die nu verwerkt zijn in de behuizing van de buitenspiegels.
De optionele bi-tone kleurstelling versterkt de dynamische uitstraling van de Aygo X. De contrasterende zwarte kleur loopt van het dak door naar de achterzijde van de auto. De Aygo X biedt ook keuze uit nieuwe kleuren: Cinnamon, Jasmine Silver, Tarragon en Lavander. Optioneel is een stoffen cabriodak leverbaar, met voor de hogere uitrustingsniveaus een uniek patroon in de stof.
Modern interieur
Ondanks zijn compacte buitenafmetingen maximaliseert de nieuwe Aygo X de binnenruimte met een hoge bestuurderspositie voor een goed zicht. Vier passagiers kunnen comfortabel zitten en de bagageruimte van 231 liter biedt voldoende ruimte voor alledaagse benodigdheden of grotere stukken bagage.
Een vernieuwd, strak interieurdesign geeft de auto een luxere uitstraling. Een nieuwe 7-inch digitale combimeter en een nieuw paneel voor de bediening van de verwarming zorgen voor een meer verfijnde, moderne look. Een elektronische parkeerrem is standaard voor alle versies, net als twee USB-C oplaadpoorten. Een nieuwe draadloze smartphone-oplader, een digitale sleutel, elektrisch inklapbare spiegels en nanoe™ X-technologie voor een betere luchtkwaliteit zijn verkrijgbaar in de hogere uitvoeringen.
Aygo X GR SPORT
Voor het eerst introduceert Toyota een GR SPORT-variant van de Aygo X, met een sportiever rijgedrag en een opvallend uiterlijk. De GR SPORT-uitvoering, die zijn naam en inspiratie ontleent aan de WK-winnende Toyota GAZOO Racing-teams in de autosport, valt extra op door de bi-tone kleurenstelling in combinatie met een opvallende zwarte motorkap voor een energieke en opvallende look.
De grille van de Aygo X GR SPORT krijgt het kenmerkende en exclusieve “G-pattern” gaas dat ook voor andere GR SPORT-modellen gebruikt wordt, evenals unieke lichtmetalen GR SPORT-velgen. In het interieur dragen zwarte en grijze accenten en het geborduurde GR logo bij aan een sportief gevoel.
De Aygo X GR SPORT is nog leuker om mee te rijden door de speciale afstelling van de schokdempers en vering. Dat zorgt voor een betere wegligging en minder overhellen van de carrosserie, terwijl de getunede elektrische stuurbekrachtiging een scherpere respons geeft. Deze verbeteringen werden specifiek ontwikkeld voor een sportievere rijervaring zonder gevolgen voor het rijcomfort in de stad.
Een kleinere CO2-voetafdruk tijdens de hele levensduur
Voor veel klanten motiveert milieubewustzijn in toenemende mate hun keuze voor een auto, en de hybride Aygo X is gemaakt om rijplezier, gemak en efficiëntie te bieden om aan die behoeften te voldoen.
Toyota’s multi-path-aanpak richting koolstofneutraliteit richt zich op het bieden van keuze aan oplossingen voor klanten. Met de nieuwe hybride Aygo X maakt Toyota elektrificatie voor een breder publiek mogelijk in alle voertuigsegmenten.
Door naar elke fase van het gebruik, de productie en de distributie van het model te kijken, schat Toyota dat de ecologische voetafdruk van de nieuwe hybride Aygo X tijdens zijn hele levensduur met 18%* verminderd zal zijn in vergelijking met de vorige generatie. De ultra-efficiënte hybride aandrijflijn is de grootste afzonderlijke factor, naast het gebruik van nieuwe materialen en inspanningen om de impact van de productie en logistiek te verminderen.
Zo maakt Toyota bijvoorbeeld gebruik van in-mould kleurentechnologie op specifieke onderdelen, waarbij kleur direct tijdens het spuitgieten wordt aangebracht. Dat geeft een bijzonder effect in het materiaal en tegelijkertijd vermindert het de CO2-uitstoot voor het coatingproces in vergelijking met het standaard lakproces.
SakuraTouch®
Wat ook bijdraagt aan een kleinere CO2-voetafdruk is het gebruik van gerecycled plastic en gerecyclede stof voor nieuwe stoelmaterialen, zoals het nieuwe premium SakuraTouch® voor een diervrij interieur.
SakuraTouch® is gemaakt van meer dan 40%*** PVC van plantaardige oorsprong uit de bijproducten van houtslijpsel en bevat ook kurkafval uit de wijnindustrie en gerecycled PET, zonder in te boeten aan slijtvastheid. Dit baanbrekende materiaalmengsel vermindert de CO2-uitstoot tijdens de productie van het materiaal met 95% in vergelijking met echt leer.
Groenere energie voor de fabriek
Bovendien maakt Toyota Motor Manufacturing Czech in Kolin, waar de Aygo X wordt geproduceerd, steeds meer gebruik van hernieuwbare stroom, terwijl gestroomlijnde, slimmere onderdelen- en voertuiglogistiek ook bijdragen aan de reductie van uitstoot.
Begin 2026
Begin volgend jaar wordt de nieuwe Aygo X verwacht in Nederland. De definitieve specificaties en prijzen worden dichter bij de marktintroductie bekendgemaakt.
* Voorlopige WLTP-cijfers, alle cijfers zijn onder voorbehoud van definitieve homologatie.
** Volgens JATO WLTP Combined CO2, Mei 2025
*** Gebaseerd op een massa-gebalanceerde benadering, d.w.z. er wordt niet gegarandeerd dat het fysiek expliciete plantaardige inhoud bevat.